Sayfalar

31 Ekim 2023 Salı

Hayat...

Orient Express Film Festivali etkinlikleri başladı. Bu festival Bern, Zürich, Basel ve St. Gallen şehirlerinde olacak. İlk Bern'den başlamışlar. O nedenle son bir haftadır şehri sinema rüzgarı sarmış durumda. Festival programını incelediğimde, kısa metrajlılardan uzun metrajlılara, belgesellerden dramalara kadar birçok film olduğunu gördüm. Özellikle Türk, İran ve Suriye yapımı eserler vardı. Hepsine gitmeme ne zamanım vardı ne bütçem. Toplam, 6 film, 7 belgesel, 5 kısa film olmak üzere, 18 yapıt vardı. Bu zengin seçkiden iki Türk filmi izlemeye karar verdim: "Kar ve Ayı" ve Zeki Demirkubuz'un son filmi "Hayat".

"Kar ve Ayı" Merve Dizdar'ın başrolünü oynadığı bir film. Film Artvin'de çekildiği için görselleri kadar Merve Dizdar'ın oyunculuğu da şüphesiz mükemmel.

"Hayat" filmi, Türkiye'de 1 Aralık 2023'te vizyona girecekmiş. İlk gösterim Bern'deki bu festivalde olacağı için, herkesten önce izleyenler arasında yer almak beni de heyecanlandırdı. Ha noluyor herkesten önce izleyince, başın göğe mi eriyor derseniz, yo başım göğe ermiyor da, kimsenin yorumunu okumadan, etkilenmeden bir filme girmek heyecanlı oluyor bence. Hele hele filmin yönetmeniyle aynı sinemadaysan. İşte bu bir ayrıcalık. Zeki Demirkubuz'un filmlerine olan hayranlığımı saklayamam. Onun filmlerinde aksiyon, kovalamaca, kulağı tırmalayan yüksek sesler yoktur. Gözü ve kulağı yormaz. Bunun yerine, derin sosyolojik ve psikolojik analizlerle bezeli, yalın, buhranlı ve etkileyici insan ilişkileri vardır. Filmlerinde usul usul insana dokunan yaraları işler ve genellikle sonunu izleyicinin hayal gücüne bırakarak sizi kabız eder. Bu, adeta bir Zeki Demirkubuz imzasıdır sanki. Belki de tam bu yüzden çekici bulurum onun filmlerini.

Film tam 3 saat 12 dakika sürdü. Buradaki sinemalarda ara verilmiyor, bu da beni biraz endişelendirdi. Ancak yağmurlu bir havada, 3 saati aşan sürede kıpırdamadan Zeki Demirkubuz'un bu filmi su gibi aktı. Üstelik bu sefer film, alışılagelmişin aksine daha net bir sonla bitti sanki? "Sanki" diyorum, çünkü yine yapmış yapacağını.

Film sonrası yönetmenle yapılan söyleşi, soru-cevap şeklindeydi. İzleyicilerin bazıları sahnelerin anlamlarını sordu, sunu mu demek istediniz, yoksa bunu mu demek istediniz, gibi.  Ancak Demirkubuz, "Özel bir şey demek istemedim, hayatta olan şeyleri filmlerime yansıtıyorum," dedi. Belki de biz, izleyiciler olarak, her şeye bir anlam yüklemeye çalışıyoruz. Oysa bazı şeyler sadece oldukları gibidir, ne eksik ne fazla.

Gecenin sonunda, tesadüfen yönetmenle yan yana sinemadan çıkarken kısa bir sohbet etme şansı buldum. Ona, "ilk kez bir filminizde sonunu açık bırakmadınız, bizi şaşkına çevirmediniz, ama yine de bizi bir tünele soktunuz, çık çıkabilirsen" dedim! Bu esprili yorumuma çok güldük. Bu anı, bir arkadaşımın hızla çektiği fotoğrafa böyle yansımış. Sanarsın kırk yıllık cocukluk arkadasıyız yönetmen Zeki Demirkubuz ile :) Gecenin yıldızları kesinlikle Zeki Demirkubuz ve benim fıstık yeşili şalımdı.

Sonuç olarak bu harika geceyi asla unutmayacağım. Zeki Demirkubuz'u tanımak da ayrı bir mutluluktu.

Link: Orient Express Film Programi 




12 yorum:

  1. Yönetmenle sohbet şansını ben de çok seviyorum. Çok güzel bir hatira olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim ilk kez böyle sansim oldu Sevgili Handan. Belliki sen daha tecrübelisin bu konuda:) Evet güzel bir hatira oldu.

      Sil
  2. Ne güzel anlatmışsın ne yalın ve direkt.
    Kalemine yüreğine sağlık 👌
    Zeki Demirkubuz güzel insan başarılı yönetmen bizi 3 saat “HAYAT” la bütünleştirdi!
    Filmin içine aldı bizleri.
    İşte ustalık bu olsa gerek.bir sonraki filmiyle bizi tünelden çıkarıp başka bir hayata doğru sürükleyecek bence.Akşam sefanız olsun canlar.
    Seviliyorsunuz.Melek K.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Melek, çok teşekkür ederim. Senin de bu konudaki düşüncelerini ve hislerini paylaşman benim için çok değerli. Zeki Demirkubuz gerçekten de birçok insanın duygularına tercüman olmayı başarıyor. Umarım birlikte daha birçok güzel film izler, duygularımızı ve düşüncelerimizi paylaşırız. Fotoğraflar icin ayrica teşekkür ederim 😊"

      Sil
  3. Ayrıca Orient Expres Ekibine Başta Sevgili Aydın Sevinç ,Murat Özten ve değerli arkadaşlarına Bern’deki ve İsviçre’deki bizleri bu güzel organizasyonla buluşturduğu ve özellikle Zeki Demirkubuz Beyefendi ile söyleşi fırsatı sunduğu için selamlamak istiyor ve teşekkür ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ... daha nice organizasyonlara diyelim o zaman 😊

      Sil
  4. Yönetmenle konuşmanız gözümün önüne geldi :) Neşeli anlatımınla adamı şaşkın etmişsindir, iyi ki varsın !

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haha, Zeki Bey'le o anı paylaşmak gerçekten unutulmazdı. Sen de iyi ki varsın! 😊"

      Sil
  5. Acayip bir kadınsın sen yahu. Varlığın nefis bir şey ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorumunu bi kenara yazayim, kötü bir günümde okur okur kendime gelirim:) ❤️

      Sil
  6. Ne güzel olmuş Berfinciğim. Üç saatlik bu filmin konusunu merak ettim. Demek önceki filmlerinde sonu izleyiciye bırakıyordu. Bu benim sevmediğim bir şey:) Birkaç kez Netflix'te denk geldim. :)) Açık seçik sonu olan filmleri seviyorum.
    Sevgilerimi bıraktım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Demek sen de belirsiz, açık finaller sevmiyorsun:) Açıkçası, bazen ben de net sonları olan hikayeleri tercih ediyorum çünkü bittiğinde aklımda soru işareti kalmıyor:) Belki de bazı yönetmenler izleyiciye düşündürücü bir alan bırakmak istiyordur.. Filmin konusu yine coğrafyamızdaki kadın yeri ve kadın erkek iliskileri.
      Sana da sevgiler.

      Sil