Sayfalar

27 Ocak 2013 Pazar

Şarap ❤ ❤ ❤


Şarapla ilgili bir yazı yazmak sanki boynumun borcuymuş gibi geldi bana..
Severim şarap içmeyi.. Rengi, kadehi, görünüşü, tadı, kokusu, kibarca kadehin ince yerinden kavranan kısmı, herşeyiyle çok estetik bulurum.. Bir çok duyu organıyla yapılan bir şeydir.. Tarihi ve kültürü ilede aynı şekilde.. Çok severim, yaşanmışlığı, kültürü, değerleri olan nesneleri, insanları, uygarlıkları, halkları, halayları, türküleri, şarkıları..

Kelime olarak latinceden "vinum" olarak çok dillerde wein, wine, vino, vin gibi akrabalıkları olsada, türkçede bambaşka olarak "şarap" kelimeside çok hoş gelir bana. "ŞARAP" güzel değilmi?

Günümüzde Fransız, İtalyan, İspanya, Portekiz ve Güney Amerika şarapları öne çıksada tarihçesi Persli yani İran ve Gürcistantana dayandığını öğrendim. Hatta Gürcüce ismi "ghwino" imiş. Ve belirleyici olan sadece Gürcücedeki semantik anlamı, (anlam-bilimi) kaynayan, değişime uğrayan manasını taşırmış.. Tüm bunları tabiki araştırmalarım sonucu öğrendim. Şarap insanı araştırmacı ve öğreticide yapıyor gördüğünüz gibi:))

Sevdiğim şeylerin veya insanların derinine inmeyide çok severim mesela.. Çünkü o derinliklere indiğinde daha fazla tanırsın.. Tanıdıkça ya çok seversin, yada hiç sevmezsin.. Ama bilirsin neden sevdiğini veya sevmedığini.. Bilinçli ve kaliteli yapılmalı, yapılan herşey..

Neyse konudan sapmadan, şarabın nasıl yapıldığını yazmayacağım. Uzmanları bunu yapıyor zaten. Nasıl içileceginide yazmayacağım.. Kuralcı değil, hoşuma nasıl gidiyorsa öyle yapmayı severim. Beyaz etle beyaz şarap, kırmızı etle kırmızı şarap içilir diye bir takıntım yok. Pembe ve kırmızı şarabı severim ben.. Bir öğleden sonrası bir kadeh soğuk bir pembe içmeye bayılırım mesela. Hele bir dostun yada sevdiğin bir insan yanında sana eşlik ediyorsa, hele uzaktan karlı alp dağlarıda selam çakıyorsa o kadeh ikide olur bazen üçte.. İşte o anları yakalayan fotoğraflarım:))
Thuner See, Serpile hosgeldin diyorum:))

Serpil burada yine bir sarap hikayemi anlatirken.. Hatirliyormusun Serpil?
Blausee, Mavigölde pembe..



Akşamları içemem mesela pembe şarabı.. İlla kırmızı olacak.. Soğuk olmayacak ama.. Oda sıcaklığında. Ve sek olacak.. Tatlı ve köpüklü şaraplarıda içemem.

Şarapla birlikte, mumların yanması, radyoda güzel bir şarkıda varsa TSM mesela, birde sohbet edebileceğin biri.. Değmeyin keyfime o zaman.. En mutlu anlardır.. Şarap içmek keyifdir.. Uzun yılların özlemleri giderilir sohbetlerle.. Yaratıcılığımı artırır, daha güzel düşünür, daha güzel konuşur, daha güzel yazarım mesela:) sarhoş olmayı sevmem. Olmamda. Olanlarıda sevmem.. Kararında içilmeli..

Ben şarabı su ile birlikte içerim birde.. Kadehin yanında mutlaka bir bardakta su olur.. Tavsiye ederim.

Glühwein Münsterplatz-Bern
Haa birde noel zamanı içilen sıcak şarap (glühwein) vardır.. Bayılırım.. O soğuklarda içini dışını ısıtır insanın.
Bana özel üretim:)
Bu şarap ise çok özel üretim.. Üzerine çocuklarımızın resmini koydurtmuştu eşim ve yıllar önce doğum günü hediyemdi. Ben onu sakladım, Deniz ve Taylan'ın 18. Doğum gününde içeceğiz:) umarım bozulmamıştır. Her şarap yatırılmıyor biliyorsunuz. Bozulabiliyor..

Birde şarabın faydaları varmış.. Bu bilgiler bana ait değil. İnternetten edindiğim bilgiler.. Ama altına imzamı atarım.. Aynen böyle çünkü.. Özellikle 9. ve 10. noktalar:))

  • Şarap, sindirim bezlerini uyarır; ve mide asidinin işlevini koruduğu, barsak hareketlerini hızlandırdığı ve vitaminlerin, minerallerin emilmesini artırdığı için, vücudun sindirim verimini yükseltir.
  • İştahı artırır ve tat alımını yoğunlaştırır.
  • Böbrekleri uyardığı için su atılımını hızlandırır, idrar miktarını çoğaltır ve metabolizma artıklarının atılımını sağlar.
  • Bakteri ve virüsleri öldürdüğü; ve insanın bağışıklık sistemini harekete geçirdiği için, hastalıklara karşı koruyucu etkisi vardır.
  • Çok korkulan gezgin ishallerinde, zehirleri nötrleştirici etkisinden dolayı faydalıdır.
  • Kemik kireçlenmesini engeller ve özellikle kadınlarda tehlike oluşturan osteoporoza karşı korur.
  • Bioregenerasyon şeklinde de etkilidir, zira artmış aktivite sonucu oluşan mineral kayıplarını karşılar ve vücutta denge ve zindeliği sağlar.
  • Yaşlılığa bağlı, beyin fonksiyonlarındaki azalma, düzenli şarap kullanımı ile yavaşlatılabilir ve ayrıca, beyin kanlanması ve beyin dokusunun oksijenlenmesini artırdığı için, bedensel ve zihinsel aktiviteyi koruyucu etkisi vardır.
  • ❤ Birçok sanatçı ve tarihe geçmiş ünlü kişiliklerden bilindiği üzre, yaratıcılığı ve fantezileri artırır.
  • ❤Rahatlamayi ve stres atılımını kolaylaştırır. 
  • Doğal antioksidanlar içerdiği için, hücre yaşlanmasını yavaşlatır ve kanser ölümlerini azalttığı için,  yaşam süresini uzatır.

Bir Ömer Hayyam dörtlüğünü ile bitireyim bu yazımıda..

Şarap sonsuz hayat kaynağıdir, iç;
Gençlik sevincinin pınarıdır, iç;
Gamı yakar eritir ateş gibi,
Sağlık sularından şifalıdır, iç.

4 yorum:

  1. Evet su meşhur günü birlik gezilerimizden birydi. Oeschinensee' ye gitmistik. Muhtesem doga manzarasi olan bir krater gölu burasi ve simdi adini hatirlamadigim bir dagin zirvesinde. Gölde pedal ile gezilebilen botlar var, bizde gezelim dedik.Enistem ve ben pedallere gecelim dedik, ablam ve cocuklar arkaya gecti. Bastik pedallere ilerliyoruz. Enistem ve ben zar zor pedallere basarak ilerliyor ayni zamanda etrafi izleyerek hmmm, ooooo ne kadar guzelmis iyiki gelmisiz diyerek kan ter icinde keyif yapmaya calisiyoruz tabi. İcimizdende ulan nerden geldik boyle olcagini bilseydik fln durumlari... Bu arada ablamdan hic ses yok ama. Herhalde bize yiyecek biseyler hazirliyordur diye dusunuyorum. Anam bi bakarimi ne goreyim. Hanimefendi sanarsin saltanat gemisine binmis mumkun oldugunca uzun oturmus elinde kirmizi şarap etrafi izliyor uzaklara bakiyor... Pravooo, tebrik ederim dedim. Hemen yanastik bi yere ve ablamin sefasini orda sonlandirdik:))) ama yinede cok keyifli ve eglenceli bir serüvendi. Yine olsada yine gitsek ama bu sefer ablam gecicek direksiyona orasi kesin:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)))) her ne kadar tatil amaçlı sen isviçreye geldiysende, Kandersteg-Öschinensee yi sen keşfetmiştin.. Dolayısı ile orada ev sahipliğini sen yapıyordun, elbette saltanatını sürmeliydim:)) çok güzel bir gündü. Bidaha gidelim evet.. Sen pedal görevini Murat'a devredebilirsin artık.. Bizde arkada saltanatımızı süreriz:))

      Sil
  2. türkçe'deki şarap kelimesi arapça "içecek" anlamına gelen "şerab"dan gelmektedir. avrupa dillerinde şarap anlamına gelen "wine,vin" gibi sözcükler ise hitit dilindeki "vinis"den gelmektedir.
    Ufak bir eklemede ben yapayım dedim! Güzel bir çalışma olmuş! Serverin dünyasından şarap anlatımı

    YanıtlaSil
  3. Hmmm, demek Arapça'dan gelmiş.. Teşekkür ederim bu bilgiler için.. Şerap da hoş..

    YanıtlaSil